درب ضد حریق

استاندارد درب های ضد حریق :

درب ضد حریق به دربی گفته می شود که طبق استاندارد جهانی ( NFPA) تحمل حریق تا دمای 1100 درجه سانتی گراد را به مدت 60 دقیقه داشته باشد . که با توجه به ضخامت رنگ ضد حریق اعمال شده بر روی درب ، دمای درب در طرف دیگر ، پس از گذشت زمان تعریف شده (نرخ آتش) به 120 درجه سانتیگراد می رسد.
منحنی (دما – زمان) کوره مطابق با استاندارد های ملی و اروپایی به شرح زیر می باشد.

الف) استاندارد ملی ایران شماره (1-12055 ) مقاومت در برابر آتش
ب) BSEN 1363 – 1 : 1999 , Fire resistance tests – part 1 : General Requirements
ج) BS EN 1634 – 1 : 2000 , Fire resistance tests for door and shatter assemblies – part 1 : Fire doors and shatters

معیارهای پذیرش :

در آزمون مقاومت در برابر آتش سه معیار ظرفیت باربری ، یکپارچگی و نارسایی در نظر گرفته می شود که در مورد درها ، دو معیار یکپارچگی و نارسایی ارزیابی می شود.
طبق تعریف ، مدت زمانی که یک درب ضد حریق ، مطابق با آزمون استاندارد ، قادر به حبس کردن آتش باشد، درجه بندی محافظت در برابر آتش آن است که بر حسب ساعت یا نتیجه بیان می شود.

قابلیت استفاده درهای مقاوم در برابر حریق شرکت درب خرم :

درهای ضد حریق به دلیل مقاومت بالا در مقابل خوردگی و همچنین قابلیت های فراوان دیگری نسبت به درهای چوبی و آلومینیومی از قبیل : مقاومت فیزیکی بالا ، تنوع در رنگ آمیزی ، عدم محدودیت در ابعاد ، شکل و شرایط ظاهری و ... در بسیاری از اماکن به شرح ذیل قابل استفاده می باشند.
--- درب های خروج اضطراری (پله فرار) ← ساختمانهای بلند مرتبه ( مسکونی – تجاری – اداری )
--- صنایع ( نفت – گاز – پتروشیمی )
--- صنایع ( نظامی – پدافند غیر عامل )
--- مراکز بیمارستانی ( اتاقهای ایزوله – برق – بادبزنی و ...)

مشخصات فنی درهای مقاوم در برابر حریق شرکت درب خرم :

الف ) جنس ورق لنگه درب ◄ دو لایه ورق گالوانیزه ( استاندارد ) پشت و رو به ضخامت 2/1 میلیمتر
ب ) جنس ورق چهارچوب ◄ ورق گالوانیزه ( استاندارد ) به ضخامت 2 میلیمتر
ج ) شبکه بندی تقویتی داخل درب ◄ بین ورق های رویه و پشت از اسکلت پروفیلی و پل های تقویت کننده ، جهت استحکام بیشتر و جلوگیری از تغییر شکل در زمان آتش سوزی استفاده می شود. این ساختار یکپارچه بوده و مقاومت لازم در مقابل سرقت را نیز داراست .
د) مواد پر کننده فضای داخل درب ◄ با توجه به نوع کاربری درهای ضد حریق ، در داخل بدنه کلیه درها از عایق حرارتی پشم سنگ ( Rock Wool ) با وزن مخصوص m3/ Kg 150 – 100 و ضریب انتقال حرارت m.k /w 035/0 در c 25 و مقاوم در برابر حرارت بدون تغییر شکل تا دمای ( c 1000 – 850 ) استفاده می گردد.
ه) نوار درزگیر و هوابند ◄ یکی از مهمترین خصوصیت درهای ضد حریق ، خاصیت هوابندی و دودبند بودن این نوع درها می باشد ، به همین دلیل برای جلوگیری از عبور دود و سایر گازهای حاصل از احتراق ( از درزهای درب ضد حریق) در هنگام آتش سوزی دور تا دور درب را با دو نوع ( سیلیکونی – متورم شونده ) نوار درزگیر ، هوابند کرده که در زمان حریق ، نوار متورم شونده ، افزایش حجم داده و و مانع از انتقال دود به طرف دیگر درب می شود.
ز) روکش رویه درب ◄ می توان از ورق استینلس استیل ضد خش با ضخامت های مختلف جهت رویه درها برای موارد آزمایشگاهی ، و محیط های ایزوله بیمارستانی استفاده نمود.
ر) ابعاد ، اندازه ، جهت گردش ◄ کلیه درهای ضد حریق در ابعاد و اشکال متفاوت ( انواع تک لنگه ، دو لنگه ، کتیبه دار ، ریلی ، بادبزنی ) قابل اجرا بوده و می توان با توجه به نوع کاربری و مشخصات پروژه طراحی ، ساخت ، نصب و راه اندازی نمود.
همچنین جهت گردش درهای ضد حریق با نیاز مشتری و با توجه به نقشه های معماری پروژه در نظر گرفته می شود.

لولاها :

لولاهای مصرفی در ساخت درهای مقاوم در برابر حریق ، فولادی بوده و متناسب با ابعاد و وزن درها ، تعداد لولاها متغیر می باشند ، لولاها به گونه ای طراحی شده اند که توان مقاومت در برابر خوردگی و وزن بالای درها را دارا می باشند. همچنین لولاهای مذکور دارای بلبرینگ و پیچ تنظیم بوده که به درب قابلیت رگلاژ در ارتفاع را می دهد.

یراق آلات :

--- دربند مکانیکی : ( Door Closer) آرام بند یک قطعه مکانیکی / هیدرولیکی است که در قدرت های متفاوت برای درهای سبک و سنگین تعبیه میشود و برای بسته شدن درب به صورت خودکار بر روی درب مقاوم در برابر حریق نصب می شود.
--- دستگیره آنتی پنیک : ( Anti Panic Bar) طبق استاندارد برای درهای مقاوم در برابر حریق باید از این نوع از دستگیره ها استفاده نمود و عملکرد قفل های آنتی پنیک بدین گونه می باشد که در صورت قفل بودن درب از سمت خارج ، درب از سمت داخل و با استفاده از دستگیره ( Panic Bar) ، قابلیت باز شدن را دارد.

دیگر تجهیزات قابل نصب :


الف ) چفت مکانیکی توکار بر روی لنگه ثابت درهای دولنگه و بادبزنی
ب) قفل و دستگیره معمولی
ج ) قفل و دستگیره بادیزنی
د) دور هلدر ( Door Holder)
ه) دربند برقی
خ) استوپر مکانیکی
ر) شیشه های مقاوم در برابر حریق
ز) هواکش ( لوور)
ژ) سیستم کنترل تردد

رنگ آمیزی درب ها :

رنگ آمیزی کلیه درهای مقاوم در برابر حریق به دو روش زیر قابل اجراء و اعمال می باشد ( Fire Retardant Coating)

  • پوشش رنگ اپوکسی در سه لایه Finishing , Intermediate , Primer (بالاترین ضخامت 1500 میکرون )
  • پوشش کوره ای الکترو استاتیک ( Powder Coating)

در صورت بالا بودن نرخ آتش در دربهای مقاوم در برابر حریق ( بیش از 30 دقیقه ) به جای استفاده از رنگ الکترو استاتیک ، از پوششی به عنوان تاخیر انداز آتش با ضخامت های متناسب با نرخ آتش استفاده می گردد.

Designing & Manufacturing & Installing of Special Doors


Metal,Safety& Security Doors Blast,Fire& Bullet Resistant Doors

error: Content is protected !!